fredag 11 juni 2010

Hej!

Vilken vecka! Massor har hänt!
Det började med att vi fick ta avsked från Sumo, han fick flytta till ett jourhem. När en katt har flyttat gör vi alltid en mycket grundlig städning och sanering av boxen som katten suttit i. Papper ska skrivas och information skickas hit och dit - mycket att hålla reda på må ni tro.

Sen lämnade även Snö oss, även han skulle till ett jourhem där han skulle få presenteras för en annan katt. Det blir spännande att höra hur det går för Snös andra katterfarenheter är inte särskilt trevliga. Han bodde ett tag tillsammans med en annan katt men den bara klippte till honom och flög på honom vart han än gick. Stackars Snö ville bara vara fredlig så han försökte till och med pussa och tvätta sin plågoande, vilket inte var så populärt det heller. Så därför kom han till Samvetet.
Om den nya kattkompisen är en lika snäll katt som Snö tror jag att han kommer bli överlycklig, han är ju en sådan social och snäll kisse! Om det visar sig fungera vet vi ju att det är ett hem med en kattkompis som Snö vill ha.

Sen har katterna Folke och Sylvia flyttat in! Folke ligger mig varmt om hjärtat. Första gången vi träffades låg han till synes vettskrämd i sin koja. Jag satte mig ned och bara småpratade lite. Efter sisådär en kvart flyger han ut ur sin koja och kastar sig in i min famn och försöker gömma sig i min armhåla. Då blir man ju bara tårögd.
Jag känner igen hans beteende nu också när jag träffar honom igen. Han är först lite osäker men så fort han känner en hand som kliar och smeker far han ut och vill bara vara nära nära, snor fram och tillbaka och ska upp i knät och mysa.
Folke dök upp i ett stall här i uppsala och de snälla människorna som vistades där tog hand om honom tills vi kunde ta in honom i föreningen.

Sylvia är för tillfället en ganska rädd katt, i jourhemmet där hon bott innan har man fått klappa några gånger. Men det är mycket vanligt att det tar ett tag innan rädda katter slappnar av i en ny miljö, så vi är lite försiktiga med söta Sylvia just nu. Sylvia och Folke är bästisar :)
Sylvia fångades in i uppsala stadspark tillsammans med 14 (!) andra hemlösa katter som vistades där. En av katterna kunde vi spåra tillbaka till sin ägare men resten har samvetet tagit hand om.

Idag har jag ägnat Sten en lång gos stund. Det är så synd att han inte trivs här på katthemmet, hans annars underbara personlighet syns inte till och han ligger helst och gömmer sig. Det är helt enkelt för stökigt här och han vill bo i ett RIKTIGT hem.
Fast han inte är så framåt så älskar han gos och blir som förbytt när man börjar klia och smeka. Han är en hm... ganska stor katt, därför har han fått en stor igloo som han älskar. När han blir gosad med därinne far han runt som i en torktumlare och ser väldigt lustig ut då hans bakben alltid tycks hamna upp över öronen :) Var tyvärr lite för mörkt för att ta bra bilder, en bild här:

Och såhär ser han ut när han slappar i en säng :)


Igår hade vi photosession med Armand, vi la ut en fin filt som vi tyckte att han skulle posera på men han ville inte sätta en tass på den, det är väl typiskt? Men med hjälpa av lite kattmynta och en rolig pinne fick vi några bra bilder. Även Armand kommer från ett stall, vad han gjort och hur han levt innan dess kan bara han själv svara på men några ägare har vi inte hittat.




Vi samlar in alla bra kort på katterna i föreningen och varje år gör vi en supersnygg almenacka med bilder och bakgrundshistorier om katterna. (psst! den finns att köpa på hemsidan)

Alldeles nyss hörde jag min kollega ropa i korridoren. Det visade sig vara Polly som lekte med hennes ögondroppar....
Innan dess hade hon tydligen försökt leka med disktrasan när min kollega torkade bänken. Det är dags för en lång lekstund med Polly.

Vi hörs senare!

1 kommentar:

  1. Denna Armand! Jag finner mig själv på er hemsida varenda dag för att titta på honom. Vilka historier han skulle berätta om han kunde tala! Jättefina bilder.
    Hälsningar
    Camilla

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar!